Voor bonbons geldt: ze niet zien is er minder van eten. Tot deze weinig verrassende conclusie komen onderzoekers van de Cornell Universiteit.
Valentijnsbuit binnen? En, zijn het bonbons? In dat geval kun je deze het best in een gesloten doos op minstens twee meter afstand van je werkplek neerzetten. De Amerikaanse Obesitas Society liet onderzoeken welke invloed de zichtbaarheid en bereikbaarheid van bonbons heeft op de aantallen die ervan worden verzwolgen. Veertig universiteitsmedewerksters kregen dagelijks dertig bonbons aangeboden in doorzichtige en gesloten dozen die binnen handbereik stonden of op twee meter afstand. Iedere nacht werden de overgebleven bonbons geteld en de voorraad weer opnieuw aangevuld.
Niet echt verrassend: de deelneemsters aten minder bonbons als ze uit het zicht waren. De dames aten dagelijks gemiddeld 7,7 bonbons als ze in een doorzichtige doos op het bureau stonden, 4,6 bonbons uit dichte dozen op het bureau, 5,6 uit een doorzichtige doos op afstand en 3,1 uit dichte dozen op afstand. “Je eet dus meer chocola als het zichtbaar dichtbij is”, meldt onderzoeker Brian Wansink. “Maar dit zou ook kunnen gelden voor fruit en groenten.” Hij pleit daarom de fruitschaal weer een plek op tafel te geven. Misschien een goede cadeautip voor volgend jaar?
Geschreven voor VPRO’s Noorderlicht.
Geef een reactie