New Yorkse onderzoekers beweren in Science dat mensen geneigd zijn leuk te vinden wat anderen leuk vinden. Ze zetten een muzieksite op om met dit idee te experimenteren.
Geschreven voor VPRO’s Noorderlicht.
Waarom is het ene liedje populairder dan het andere? Je zou denken dat het met kwaliteit te maken heeft, maar voor een heel groot deel is kuddegedrag verantwoordelijk voor succes. Op de jongerenwebsite bolt.com rekruteerden de onderzoekers meer dan veertienduizend deelnemers. Hen werd verteld dat ze deelnamen aan een studie over muzikale voorkeuren. De deelnemers kregen 48 onbekende liedjes van onbekende bands voorgeschoteld. Tijdens het afluisteren werd gevraagd het liedje te waarderen met een aantal sterren. Ook bestond de keuze het liedje te downloaden. De liedjes werden op verschillende manieren aan de deelnemers gepresenteerd: de eerste groep had als enige houvast de bandnaam en de titels van de songs. De tweede groep zag hoe vaak de liedjes die ze beluisterden al door anderen gedownload waren.
In een volgend experiment kreeg de tweede groep nog meer informatie over de muziek. Niet alleen het aantal downloads per liedje was zichtbaar, ook de waardering voor de liedjes werd getoond door ze in aflopende volgorde van populariteit te presenteren. De informatie die de deelnemers kregen had duidelijk invloed. Een vaak gedownload liedje werd meer gewaardeerd. Bovendien, als een liedje populairder was, vonden de deelnemers het mooier. Heeft kwaliteit nog iets te maken met de hitpotentie? Volgens de onderzoekers doen de beste liedjes het nooit verschrikkelijk slecht. En omgekeerd brengen de slechtste liedjes het nooit tot de top. “Maar vrijwel ieder ander resultaat is denkbaar.”
Geef een reactie