GA NAAR SITE MUZIEK EN INTERNET

Met daarin:
Bestrijding en voortplanting van de MP3 kakkerlak
Is de aanwezigheid van mp3 kakkerlakken (kapotte muziekbestanden) op peer-to-peer netwerken een poging van de muziekindustrie om de muziekuitwisselnetwerken te vervuilen? Hoe anticipeert de p2p-softwareontwikkelaar op het verschijnsel?

Internet maakt muziek gemakkelijk toegankelijk. Muziekliefhebbers ruilen met speciale software muziek uit. Muziekuitgevers zijn van mening dat dit een belangrijke oorzaak is van de teruglopende verkoop van CD’s. Bovendien vinden zij dat artiesten hun brood niet meer kunnen verdienen als de consumenten massaal illegale kopieën of bestanden aan elkaar weggeven. Maar waarom zou je betalen voor muziek als je het gratis kunt ophalen met een downloadprogramma? Artiesten en uitgevers van muziek, de platenlabels, worden gedwongen opnieuw na te denken over de muziekmarkt.

Lees verder:

De marketingstrategie van de kleine platenbazen
Onafhankelijke platenlabels spelen handig in op mogelijkheden die het internet hen biedt. De labels Supertracks en Living Room Records weten uit eigen ervaring wat een muzikant van een platenbaas wenst. André Schaminee, Maurits de Weert en Enoch Justus vertellen over hun strategie.

Interview Supertracks – Maurits de Weert en Enoch Justus
Internet speelt een belangrijke rol in de marketingstrategie van snel groeiend platenlabel Supertracks. “Als motto hadden we: ‘Vergeet de CD, die markt gaat helemaal veranderen’. Vandaar dat we al bij de start op zoek zijn gegaan naar andere mogelijke inkomsten.”

Interview Living Room Records – André Schaminée
Zorgen dat de nieuwe releases in de schappen van de winkel terecht komen val niet mee voor een klein onafhankelijk platenlabel. “Een initiatief op internet heb je zo uit de grond gestampt. Dat haalt overigens de bestaande distributiestructuur grondig onderuit.”

GA NAAR SITE MUZIEK EN INTERNET

Related Images: